Ann Vancoillie, is een multi-skilled, multi-getalenteerde violiste die optreedt in alle stijlen van barokmuziek tot hedendaagse muziek, inclusief jazz en improvisatie in verschillende stijlen. Ze geeft er de voorkeur aan om verschillende instrumenten te gebruiken voor verschillende stijlen. Ze bespeelt een barokviool gemaakt door Marco Anedda, haar moderne viool gemaakt door Joseph Curtin (april 2018), en haar elektrische Zeta-viool. Haar bogen zijn gemaakt door R.W. Groppe, G. Raspanti, en J.B. Vuillaume. Ze werkt momenteel als 1ste violiste, 2de soliste bij Kunsthuis, Opera Ballet Vlaanderen in Gent en Antwerpen. Ann studeerde in Brussel, Gent en Salzburg bij Kati Sebestyen, André Gertler, Henri Raudales, Sandor Vègh, Nicolaus Harnoncourt en het Hagenkwartet. Zij behaalde er een Master in Performing Arts (KASK), hogere diploma's voor viool/kamermuziek en pedagogie (KCB). Ze was concertmeester van het Symfonieorkest van Vlaanderen, het
Conservatoriumorkest en de World Youth Orchestra, was aanvoerder van de tweede violen in het Mahler Chamber Orchestra, speelde barokviool in Les Musiciens
du Louvre, Le Concert D’Anvers, Octopus, Ex Tempore en speelde o.a. hedendaagse muziek in Champs d’Action en Logos. Als soliste speelde ze enkele concerto's met orkest, creaties van composities die voor haar geschreven zijn en haar eigen muziek. Ze werd geselecteerd als Belgische violiste om in het World Peace Orchestra te spelen met 21 musici van de Verenigde Naties die hun land in Zuid-Korea vertegenwoordigen. Ann speelt in diverse kamermuziekformaties zoals: Duo Vancoillie - Dhoore “Beethoven versus Belgian Music”, (www.annvancoillie.com/beethoven-versus-belgian-music.html) waar ze de 9 symfonieën van L.v. Beethoven combineren met 35 Belgische werken, duo Shiraz (concert tournees en Masterclass geven in België, Iran,Tazjikistan...), haar jazzformaties, Trio JaZZan, viool/action painting met Andrej Babenko, viool/etnische instrumenten en barokviool o.a. met duo Shiraz, Les Musiciens du Louvre. De liefde voor muziek leidt haar creatieve geest steeds naar nieuwe interessante projecten, contacten en samenwerking met musici uit verschillende vakgebieden, componisten, schrijvers, acteurs, dichters, improvisatoren, ruimdenkende creatieve kunstenaars. Naast haar leven als violiste in de klassieke wereld, opera, soloconcerten etc, zet ze momenteel intensief haar jazz-studies verder aan het Franstalige Conservatoire Royal de Bruxelles bij Françoise Derissen, Michel Paré, Michel Hatzigeorgiou, Pirly Zurstrassen, Arnould Massart, Vincent Bruyninckx en Pete Churchill. Vooraf studeerde ze jazz @De Poel en volgde ze de Summer Masterclasses aan de New York Jazz Academy, Vermont Jazz Adventures en Berklee Jazz Clinics in Perugia.
*******************************************************************************************************************************************************************************************
Stijlen combineren, (zie ook het interview met "De Stichting Roeping" http://www.vocatio.be/nl/presentation/#.UlLQ-9JFBLo)
De taal van de combinatie van nieuwe muziek, hedendaagse schilderkunst, dans, architectuur enz. heeft mij enorm veel te bieden. Dat gevoel wil ik telkens opnieuw ervaren. De viool is voor mij een middel, geen doel. Ik zoek naar het ongewone in de mens en mijn instrument helpt me daarbij. Het genereert ontmoetingen, uitwisselingen en uitdagingen. Al mijn activiteiten, hoe divers ook, raken en beïnvloeden elkaar. Ik heb veel terreinen verkend en nu na 20 jaar, pluk ik de vruchten van die kruisbestuivingen.Ik zou barok niet spelen zoals ik dat nu doe als ik de romantiek niet had beroerd, en ik zou hedendaagse muziek helemaal anders spelen als ik geen klassieke achtergrond had. Omgekeerd speel ik klassiek ook met andere oren na een bad van nieuwe muziek. Daar kan je urenlang over discussiëren, maar voor mij zitten die stijlen en het combineren ervan absoluut juist. Aan elke stijl gaat grondige research vooraf, en ik ben ook bijzonder perfectionistisch. Wanneer ik er dan eindelijk mee naar buiten kom, weet ik dat ik het kan en mag brengen.
“As long as you have concepts, you never see what is true”
Daarmee bedoel ik, dat, als je een oordeel klaar hebt, je niet kan zien wat er werkelijk is. Niet alles laat zich in woorden vatten. Er zijn onderliggende structuren, en om die te voelen, te achterhalen en bloot te leggen moet je jezelf volledig kunnen leeg maken. Daarom sta ik met verwondering open voor alles wat op mij afkomt. Wat ik doe in de kunst, zit ook in mijn geest.