Ann Vancoillie, Master of Arts, is gekend als een enthousiaste
allround muzikante, zeer actief in het Belgisch muziekleven en
gevraagd door buitenlandse topensembles.
Haar brede opleiding en interesse brachten haar tot een heel boeiend
en gevarieerd muziekleven gaande van barok over klassiek tot zeer
experimenteel met zijwegen naar de wereld van improvisatie, jazz en
etnische muziek, steeds in klanksymbiose met de klassieke virtuoze
viooltechniek om zo een geheel eigen muzikale taal te creëren.
Ann behaalde op 17-jarige leeftijd de Regeringsmedaille met grote
onderscheiding te Brugge bij Roger Ide en studeerde verder aan de
Koninklijke Conservatoria van Brussel en Gent bij Kati Sebestyén,
Zygmunt Kowalski, Henri Raudales en Andre Gertler. Daar behaalde zij
Hogere Diploma's met onderscheiding voor viool en kamermuziek en
studeerde ze af in de theoretische vakken. Daarnaast behaalde ze
pedagogische diploma’s voor kamermuziek en viool. Met een studiebeurs
van Lions- en Kiwanisclub Brugge studeerde zij nadien verder aan het
befaamde Mozarteum te Salzburg en behaalde zij het eindgetuigschrift
in de klassen van Sandor Végh, Veronika Hagen en Nicolaus Harnoncourt.
Daarnaast brachten Masterclasses haar in contact met de grootste
vioolpedagogen zoals o.m. Dorothea Delay, Ruggiero Ricci en Zachar
Bron. Zij beschikt over een uitzonderlijke Vuillaume-Maline
strijkstok, haar geschonken door de toenmalige prins Albert via de
Belgische Stichting Roeping en bespeelt momenteel een Carlo Giuseppe
Oddone (Torino 1930) en een viool speciaal voor haar gebouwd door
Joseph Curtin (Detroit 2017). Haar barokviool “La Divina” werd
eveneens speciaal voor haar gebouwd door Marco Anedda (Toscanië) in
2009. Als soliste voerde zij o.m. de concerti uit van Mendelssohn,
Bruch, Mozart, Beethoven o.a. met het Nationaal orkest van België en
met het Nieuw Vlaams Symfonieorkest. Ze was concertmeester van het
Wereldjeugdorkest in Polen en Zweden en gedurende enkele jaren van het
Nieuw Vlaams Symfonie orkest o.l.v. Patrick Peire. Ze werd regelmatig
uitgenodigd door o.a. Marc Minkowski's "Les musiciens du
Louvre"(barokviool), was aanvoerder in Abbado's "Mahler Chamber
orchestra", speelde meerdere concerten met "Champs d'action" met de
"Camerata Academica Salzburg" met "I Fiamminghi" enz.
Naast haar concerten in het klassieke milieu bracht haar groot
enthousiasme en creativiteit haar naar nieuwe muziekbelevingen. Ze
werkte samen met componisten, beeldende kunstenaars zoals o.a. Andrej
Babenko, speelde verschillende creaties voor solo viool en
improviseert haar eigen muziek. Samen met musici uit vreemde culturen
brengt zij virtuoze improvisaties waarbij zij klassieke, hedendaagse
en etnische melodievorming, kleur- en klankresearch in symbiose brengt
met etnische instrumenten uit diverse landen. Zij maakte in deze
context een meditatieve cd, "Nine layers of illusion" met eigen
improvisatiecomposities (www.highgatemusic.com). Ze improviseerde op
film, dans, kunstwerken, met etnische musici uit verschillende
culturen en stijlrichtingen. Ann was in de zomer 2013 geselecteerd om
België te vertegenwoordigen als aanvoerder tweede violen in het World
Peace Orchestra en concertmeester van het World Peace Soloïst ensemble
in Zuid-Korea. Ze speelde er o.a. "Schindlers' List" als solist in het
Amerikaanse militaire kamp aan de Noord/Zuid grens (DMZ Dorosan
station) en speelde voor de Zuid-Koreaanse TV haar versie, een
improvisatie op het volkslied "Arirang"
Ann Vancoillie is momenteel geëngageerd bij het "Kunsthuis Opera
Vlaanderen Ballet Vlaanderen" als
als soliste eerste viool. Zij trad daarnaast zeer dikwijls op met de
overleden (dec 2017) gitarist Juan Pablo Lopéz Recabarren, met de
pianist Pieter Dhoore (met wie ze de 9 symfonieën van L.v. Beethoven
op viool en piano bracht samen met 35 Belgische werken), met harpiste
Valérie Bargibant, met de pianist Andrew Wise in duo alsook in
pianotrio samen dirigent Dmitri Jurowski op cello.
Met haar duo Latin/Classic bracht zij midden juni 2014 de CD "With a
Touch of Latin" uit samen met de gitarist Juan Pablo Lopéz Recabarren.
Zij brengen volledig eigen virtuoze versies en improvisaties
hoofdzakelijk op Latijns-Amerikaanse thema's maar ook op Jazz- Klezmer
en Gipsy thema's. Sinds 2014 legde zij zich tevens intensief toe op de
jazz, aan de academie bij o.m. Jeroen Baert en Stijn Engels.
Masterclasses aan de New York Jazz Academy, Vermont Jazz Adventures en
Berklee College of Music Boston/Perugia bij o.a. Roni Ben-Hur, Ralph
Lalama, Amy London, Steve Williams, Dylan pramuk, Santi Debriano,
Cameron Brown, Javier Arau worden nu gevolgd door de
Bachelor/Masterstudie Jazz in Brussel bij o.a. Françoise Derissen,
Arnould Massart, Pete Churchill en Pirly Zurstrassen.
Ann over stijlen combineren :
"De taal van de combinatie van nieuwe muziek, hedendaagse
schilderkunst, dans, architectuur enz.. heeft mij enorm veel te
bieden. Dat gevoel wil ik telkens opnieuw ervaren. De viool is voor
mij een middel, geen doel. Ik zoek naar het ongewone in de mens en
mijn instrument helpt me daarbij. Het genereert ontmoetingen,
uitwisselingen en uitdagingen. Al mijn activiteiten, hoe divers ook,
raken en beïnvloeden elkaar. Ik heb veel terreinen verkend en nu na
alle jaren van ervaring, pluk ik de vruchten van die
kruisbestuivingen. Ik zou barok niet spelen zoals ik dat nu doe als ik
de romantiek niet had beroerd, en ik zou hedendaagse muziek helemaal
anders spelen als ik geen klassieke achtergrond had. Omgekeerd speel
ik klassiek ook met andere oren na een bad van nieuwe muziek. De
studie van de jazzharmonie, jazzritmiek en improvisatie is nu een
absolute bron van nieuwe energie die elke stijl positief beïnvloedt.
Daar kan je urenlang over discussiëren, maar voor mij zitten die
stijlen en het combineren ervan absoluut juist. Aan elke stijl gaat
grondige research vooraf en ik probeer daarin naar perfectie te
streven.
As long as you have concepts, you never see what is true.
Daarmee bedoel ik, dat, als je een oordeel klaar hebt, je niet kan
zien wat er werkelijk is. Niet alles laat zich in woorden vatten. Er
zijn onderliggende structuren, en om die te voelen, te achterhalen en
bloot te leggen moet je jezelf volledig kunnen leeg maken. Daarom sta
ik met verwondering open voor alles wat op mij afkomt. Wat ik doe in
de kunst, zit ook in mijn geest."
Ann Vancoillie
allround muzikante, zeer actief in het Belgisch muziekleven en
gevraagd door buitenlandse topensembles.
Haar brede opleiding en interesse brachten haar tot een heel boeiend
en gevarieerd muziekleven gaande van barok over klassiek tot zeer
experimenteel met zijwegen naar de wereld van improvisatie, jazz en
etnische muziek, steeds in klanksymbiose met de klassieke virtuoze
viooltechniek om zo een geheel eigen muzikale taal te creëren.
Ann behaalde op 17-jarige leeftijd de Regeringsmedaille met grote
onderscheiding te Brugge bij Roger Ide en studeerde verder aan de
Koninklijke Conservatoria van Brussel en Gent bij Kati Sebestyén,
Zygmunt Kowalski, Henri Raudales en Andre Gertler. Daar behaalde zij
Hogere Diploma's met onderscheiding voor viool en kamermuziek en
studeerde ze af in de theoretische vakken. Daarnaast behaalde ze
pedagogische diploma’s voor kamermuziek en viool. Met een studiebeurs
van Lions- en Kiwanisclub Brugge studeerde zij nadien verder aan het
befaamde Mozarteum te Salzburg en behaalde zij het eindgetuigschrift
in de klassen van Sandor Végh, Veronika Hagen en Nicolaus Harnoncourt.
Daarnaast brachten Masterclasses haar in contact met de grootste
vioolpedagogen zoals o.m. Dorothea Delay, Ruggiero Ricci en Zachar
Bron. Zij beschikt over een uitzonderlijke Vuillaume-Maline
strijkstok, haar geschonken door de toenmalige prins Albert via de
Belgische Stichting Roeping en bespeelt momenteel een Carlo Giuseppe
Oddone (Torino 1930) en een viool speciaal voor haar gebouwd door
Joseph Curtin (Detroit 2017). Haar barokviool “La Divina” werd
eveneens speciaal voor haar gebouwd door Marco Anedda (Toscanië) in
2009. Als soliste voerde zij o.m. de concerti uit van Mendelssohn,
Bruch, Mozart, Beethoven o.a. met het Nationaal orkest van België en
met het Nieuw Vlaams Symfonieorkest. Ze was concertmeester van het
Wereldjeugdorkest in Polen en Zweden en gedurende enkele jaren van het
Nieuw Vlaams Symfonie orkest o.l.v. Patrick Peire. Ze werd regelmatig
uitgenodigd door o.a. Marc Minkowski's "Les musiciens du
Louvre"(barokviool), was aanvoerder in Abbado's "Mahler Chamber
orchestra", speelde meerdere concerten met "Champs d'action" met de
"Camerata Academica Salzburg" met "I Fiamminghi" enz.
Naast haar concerten in het klassieke milieu bracht haar groot
enthousiasme en creativiteit haar naar nieuwe muziekbelevingen. Ze
werkte samen met componisten, beeldende kunstenaars zoals o.a. Andrej
Babenko, speelde verschillende creaties voor solo viool en
improviseert haar eigen muziek. Samen met musici uit vreemde culturen
brengt zij virtuoze improvisaties waarbij zij klassieke, hedendaagse
en etnische melodievorming, kleur- en klankresearch in symbiose brengt
met etnische instrumenten uit diverse landen. Zij maakte in deze
context een meditatieve cd, "Nine layers of illusion" met eigen
improvisatiecomposities (www.highgatemusic.com). Ze improviseerde op
film, dans, kunstwerken, met etnische musici uit verschillende
culturen en stijlrichtingen. Ann was in de zomer 2013 geselecteerd om
België te vertegenwoordigen als aanvoerder tweede violen in het World
Peace Orchestra en concertmeester van het World Peace Soloïst ensemble
in Zuid-Korea. Ze speelde er o.a. "Schindlers' List" als solist in het
Amerikaanse militaire kamp aan de Noord/Zuid grens (DMZ Dorosan
station) en speelde voor de Zuid-Koreaanse TV haar versie, een
improvisatie op het volkslied "Arirang"
Ann Vancoillie is momenteel geëngageerd bij het "Kunsthuis Opera
Vlaanderen Ballet Vlaanderen" als
als soliste eerste viool. Zij trad daarnaast zeer dikwijls op met de
overleden (dec 2017) gitarist Juan Pablo Lopéz Recabarren, met de
pianist Pieter Dhoore (met wie ze de 9 symfonieën van L.v. Beethoven
op viool en piano bracht samen met 35 Belgische werken), met harpiste
Valérie Bargibant, met de pianist Andrew Wise in duo alsook in
pianotrio samen dirigent Dmitri Jurowski op cello.
Met haar duo Latin/Classic bracht zij midden juni 2014 de CD "With a
Touch of Latin" uit samen met de gitarist Juan Pablo Lopéz Recabarren.
Zij brengen volledig eigen virtuoze versies en improvisaties
hoofdzakelijk op Latijns-Amerikaanse thema's maar ook op Jazz- Klezmer
en Gipsy thema's. Sinds 2014 legde zij zich tevens intensief toe op de
jazz, aan de academie bij o.m. Jeroen Baert en Stijn Engels.
Masterclasses aan de New York Jazz Academy, Vermont Jazz Adventures en
Berklee College of Music Boston/Perugia bij o.a. Roni Ben-Hur, Ralph
Lalama, Amy London, Steve Williams, Dylan pramuk, Santi Debriano,
Cameron Brown, Javier Arau worden nu gevolgd door de
Bachelor/Masterstudie Jazz in Brussel bij o.a. Françoise Derissen,
Arnould Massart, Pete Churchill en Pirly Zurstrassen.
Ann over stijlen combineren :
"De taal van de combinatie van nieuwe muziek, hedendaagse
schilderkunst, dans, architectuur enz.. heeft mij enorm veel te
bieden. Dat gevoel wil ik telkens opnieuw ervaren. De viool is voor
mij een middel, geen doel. Ik zoek naar het ongewone in de mens en
mijn instrument helpt me daarbij. Het genereert ontmoetingen,
uitwisselingen en uitdagingen. Al mijn activiteiten, hoe divers ook,
raken en beïnvloeden elkaar. Ik heb veel terreinen verkend en nu na
alle jaren van ervaring, pluk ik de vruchten van die
kruisbestuivingen. Ik zou barok niet spelen zoals ik dat nu doe als ik
de romantiek niet had beroerd, en ik zou hedendaagse muziek helemaal
anders spelen als ik geen klassieke achtergrond had. Omgekeerd speel
ik klassiek ook met andere oren na een bad van nieuwe muziek. De
studie van de jazzharmonie, jazzritmiek en improvisatie is nu een
absolute bron van nieuwe energie die elke stijl positief beïnvloedt.
Daar kan je urenlang over discussiëren, maar voor mij zitten die
stijlen en het combineren ervan absoluut juist. Aan elke stijl gaat
grondige research vooraf en ik probeer daarin naar perfectie te
streven.
As long as you have concepts, you never see what is true.
Daarmee bedoel ik, dat, als je een oordeel klaar hebt, je niet kan
zien wat er werkelijk is. Niet alles laat zich in woorden vatten. Er
zijn onderliggende structuren, en om die te voelen, te achterhalen en
bloot te leggen moet je jezelf volledig kunnen leeg maken. Daarom sta
ik met verwondering open voor alles wat op mij afkomt. Wat ik doe in
de kunst, zit ook in mijn geest."
Ann Vancoillie